Habiba väver sig ut ur fattigdom
Våra entreprenörer

Habiba väver sig ut ur fattigdom

Entreprenören Habiba är 30 år och fyrabarnsmamma, och lever i Kaldar distriktet som ligger i Balkh provinsen i norra Afghanistan. Tack vare sina nyfunna kunskaper i sparande, mattvävsdesign och affärsplanering har Habiba visat att entreprenörskap lönar sig. Hon har nämligen lyckats öka sin månadsinkomst sex gånger om.

Hand in Hands tränare utbildar inom olika typer av områden – så som kundhantering, marknadsföring och produktdiversifiering – men för mattvävaren Habiba, som gick med i självhjälpsgruppen Tammadon förra året, lyfter fram i synnerhet två kunskaper som har hjälpt henne att lyfta sig själv ut ur fattigdom: sparande och mattdesign. Med tanke på hennes sexfaldiga ökning av sin månadsinkomst är det lätt att se varför.

I den nordligaste delen av Afghanistan, nära den uzbekiska gränsen, har vävning blivit en tradition och vuxit fram till en industri som är nödvändig i en region med dålig jord och ännu sämre vattentillgång. Oron i regionen har inneburit svåra tider, så svåra att Habibas barn blev tvungna att arbeta. Därför tvekade inte Habiba att ansluta sig till en självhjälpsgrupp när Hand in Hand kom till regionen.

Fram till nyligen vävde Habiba mattor till lokala affärer, men tack vare sina nyfunna kunskaper har Habiba kunnat expandera sin verksamhet. Habiba berättar: tidigare saknade jag kunskaper i sparande, vilket gjorde det svårt för mig att starta ett eget företag.

– Jag saknade också kunskaper i framtagning av nya mattdesigner, men jag lärde mig både hur jag skulle spara och väva i min självhjälpsgrupp, tillägger hon.

Det var inte allt Habiba lärde sig. Hon lärde sig också att identifiera konkurrensen på marknaden, som bland annat kommer från importerade, maskingjorda mattor, vilket resulterade i att Habiba började utarbeta en verksamhetsplan.

Först undersökte hon vilka storlekar och mönster som var mest populära på lokala marknadsplatser. Därefter försäkrade hon sig om att marknadsföra sina mattor med konkurrenskraftiga egenskaper: design efter beställning, traditionellt hantverk och naturmaterial. Slutligen sökte hon sig också ut till nya marknader och affärsägare i den närmaste storstaden: Mazar-i-Sharif. Hon sökte sig också till handlare som kunde exportera hennes mattor till grannlandet Uzbekistan.

Habibas affärstänk lönade sig – resultatet blev en ökning av månadsinkomsten från 2.500 AFN (45 USD) till 16.600 AFN (300 USD).

Tillbaka till Entreprenörer